► K množstvu produktov DOPRAVA ZADARMO, DOPRAVA ZADARMO aj pri nákupe nad 350 €! Viac o doprave a možnostiach platby nájdete tu.
Zákazková výroba postelí a roštov s dodaním do Vianoc už nie je možná. Termíny dodania atypických rozmerov a zákazkovej výroby sa predlžujú o vianočné sviatky a dovolenky, t.j. o cca týždeň až dva podľa výrobcu.
► Dodanie do Vianoc
platí iba pre skladové položky a matrace Texpol!


Nedostatok spánku výrazne ovplyvní vaše zdravie

Kategória: O spaní


Nedostatok spánku je typickým znakom dnešnej doby. Ponuka večernej zábavy je obrovská a nočný život výrazne skracuje dobu spánku. Modré svetlo vyžarované mnohými rôznymi prístrojmi navyše narúša kvalitu tohto odpočinkového času.

Spánkový deficit, obzvlášť dlhodobý, je príčinou celého radu zdravotných problémov. Ovplyvňuje nielen telo, ale aj myseľ. Spánková deprivácia môže zájsť až do extrému, kedy dôjde k celkovému vyčerpaniu organizmu a postihnutý môže zomrieť.

Deficit spánku je príčinou mnohých chronických ochorení, z ktorých niektoré majú závažný charakter. Pýtate sa, čo sa stane, keď nebudeme spať dostatočne dlhú dobu? Odpoveď nájdete na nasledujúcich riadkoch.

Obsah:



Ako dlho vydrží človek bez spánku

Rekord v nespaní je 264 hodín. Najdlhšie vydržal bez spánku v roku 1965 Američan Randy Gardner, sedemnásťročný študent, ktorý dokázal nespať 11 dní. Tento experiment bol zastavený lekármi, pretože sa blížilo úplné vyčerpanie organizmu, ktoré by mladíka ohrozilo na živote. Aj keď sa jednalo o svetový rekord, mal u neho nedostatok spánku dôsledky ako útržkovité myslenie, poruchy pamäti a halucinácie.

Už 24 hodín bez spánku spôsobuje náznaky spánkovej deprivácie. Pokusy boli robené aj na zvieratách, ktoré po niekoľkých dňoch bez spánku reagovali ako po veľkom strese. Po 15 dňoch potom došlo k úhynu na celkové vyčerpanie organizmu. Údajný ruský spánkový experiment mal pomôcť vojakom vydržať bez spánku čo najdlhšiu dobu, skončil však neúspešne. Už po piatich dňoch po použití špeciálneho plynu malo dôjsť k výrazným zmenám v správaní, ktoré sa zmenilo na úplné šialenstvo. Ruský spací experiment musel byť ukončený a vedecké záznamy o ňom sa nezachovali.

Ako dlho by mal človek spať

Život je so spánkom nerozlučne spojený. Dospelý človek by mal spať aspoň 6 až 8 hodín. Ak spí menej, trpí ospalosťou v priebehu dňa. Potreba spánku je individuálna, u rôznych jedincov sa líši. Záleží aj na veku. Rozhodne nemožno počítať s tým, že sa spánková deprivácia doženie dlhším spánkom cez víkend. Málo spánku takto nahradiť nemožno.

Pokiaľ budete 24 hodín alebo aj 48 hodín bez spánku raz za dlhý čas, budete sa s tým síce dlhšiu dobu vyrovnávať, ale nič sa vám nestane. Nie je potrebné skúšať, ako dlho vydrží človek bez spánku, vedecké dôkazy negatívneho vplyvu nedostatku spánku sú jasné a presvedčivé. Fyzické aj psychické zdravie je tak ohrozené v mnohých ohľadoch. Okrem iného môžu prísť halucinácie v noci aj cez deň, videnie bude rozostrené a podobne.

Spánkový deficit ovplyvňuje mozog
Ako spoznáte spánkový deficit? 

Príznaky môžu byť:

  • každodenná únava,
  • roztržitosť,
  • neschopnosť koncentrácie,
  • pokles schopností.

Môžu sa objaviť aj halucinácie. Príčiny takých stavov môžu síce byť rôzne, ale pokiaľ nedostatočne spíte, bude sa pravdepodobne jednať o nedostatok spánku. Prejavy sa síce môžu u každého človeka líšiť, ale u všetkých sa objavuje zhoršená nálada, problémy s pamäťou, neschopnosť sústredenia, zlá koordinácia pohybov, prehliadnutie prípadného ohrozenia.

K zdravotným dôsledkom patrí zvýšený krvný tlak, riziko priberania alebo ochorenia cukrovkou, hormonálna nerovnováha, kardiovaskulárne ťažkosti, demencie a ďalšie.

Len samotná dĺžka spánku nezaistí jeho kvalitu

Dokonalý odpočinok nie je len správna dĺžka spánku, ale aj jeho priebeh, kvalita. Preto potrebujete spať vo vhodnom prostredí a zvoliť si aj tú najvhodnejšiu posteľ a lôžkoviny.

Investície do postele, roštu, kvalitného matraca, ale aj do vankúša, prikrývky a obliečok sa vám mnohonásobne vrátia v prínose k vášmu zdraviu.

Správna poloha chrbtice, maximálne pohodlie a zásady zdravého spánku zaistia dokonalú relaxáciu a výkonnosť po celý deň.

Nastavte si pravidelný spánkový režim:

  • Chodiť spať aj vstávať v rovnakom čase.
  • Dodržujte dostatočnú dobu spánku.
  • Tesne pred spaním nejedzte.
  • V spálni si zaistite ticho, pokoj a tmu.
  • Oplatí sa aj zdravá strava a pravidelný pohyb.
     

Potom si budete môcť užívať všetky pozitíva, ktoré prináša kvalitný spánok.



Najnovšie články v kategórii: O spaní

Ako dlho by mali deti spať?

Ako dlho by mali deti spať?

Kategória: Čo by vás mohlo zaujímať

Koľko hodín denne by deti mali spať? Na čo má spánok u detí vplyv? Je 10 hodín spánku pre dieťa dostatočné? Dôležité sú spánkové rituály a spánková hygiena.

Čítať viacej
Tipy, ako útulne zariadiť malú spálňu

Tipy, ako útulne zariadiť malú spálňu

Kategória: Čo by vás mohlo zaujímať

Aké farby a aký nábytok zvoliť do malej spálne tak, aby bola stále útulná? Posteľ s úložným priestorom alebo rozkladacia posteľ je do malej spálne to pravé.

Čítať viacej

Orgánové hodiny a biorytmy určujú čas aktivity aj relaxácie

Orgánové hodiny a biorytmy určujú čas aktivity aj relaxácie

Kategória: Čo by vás mohlo zaujímať

Ako fungujú naše jednotlivé orgány podľa hodín? Orgánové hodiny nám ukazujú, kedy sú ktoré orgány aktívne a kedy naopak odpočívajú. Sledujte biorytmus svojho tela.

Čítať viacej
Doručenie do 3 dní
u produktov skladom
Produkty na mieru
veľký výber atypických rozmerov
Doprava zadarmo
pre väčšinu produktov
12 kvalitných značiek
Slovenská republika, Česká republika, Nemecko, Taliansko