► K množstvu produktov DOPRAVA ZADARMO, DOPRAVA ZADARMO aj pri nákupe nad 350 €! Viac o doprave a možnostiach platby nájdete tu.


Spánková paralýza - realita alebo sen?

Kategória: O spaní


Spánková porucha, pri ktorej bude vaše telo ochrnuté, budete bezmocný, zažijete stavy úzkosti a potrápia vás halucinácie. To je spánková paralýza. Býva označovaná ako stav, kedy je človek uväznený medzi spaním a bdením. Mozog vníma realitu iba čiastočne, ale nedokáže definovať, čo je skutočnosť a čo je sen. Prečo sa toto deje? Prečo sa ihneď po zaspaní nemôže človek pohnúť, počuje zvuky, pociťuje des, tlak na hrudi a prežíva nočné mory? Koho spánková choroba postihuje a aké má spánková paralýza príčiny?

Obsah:

Spánok

Pre pochopenie toho, čo je spánková paralýza, je nutné vedieť, že v priebehu spania sa striedajú dve fázy spánku - REM fáza a non-REM fáza. Najdlhšia REM fáza prebieha u malých detí, u nich zaberá polovicu doby spánku. S ďalšími rokmi množstvo REM spánku klesá. Pre túto fázu je typická zvýšená aktivita mozgu. Očné viečka sa rýchlo pohybujú a striedajú sa rôzne druhy snov - zlé sny, pekné sny aj živé sny. Prebieha tiež vedomé čiže lucidné snívanie, zážitky sú reálne, aj keď si človek uvedomuje, že vlastne spí. Mozog myslí a zaoberá sa aj tým, čo sa deje v nevedomí. Telo sa nepohybuje, celkovo je telesná aktivita stlmená. V tomto prípade možno človeka ľahko zobudiť a väčšina ľudí si svoje sny aspoň sčasti pamätá.


Non-REM spánok, námesačnosť a nočné mory

V non-REM (NREM) fáze zažíva naopak mozog útlm činnosti. Ide o veľmi hlboký spánok. V tomto stave o sebe človek nevie, je ťažké ho prebudiť. Po prebudení sa ťažko orientuje a potrebuje nejaký čas, aby sa spamätal. Aj v tejto fáze sa zdajú sny, nie je ich však toľko a horšie sa pamätajú. Telo sa však môže hýbať, svaly toľko nerelaxujú a možno ich vôľou ovládať. Ak má človek zlé sny alebo nočné mory, môže sa pohybovať. Preto v tejto dobe môže trpieť námesačnosťou. Pri nej je postihnutá osoba v stave hlbokého spánku a neuvedomuje si, že napr. chodí po dome. Keď sa zobudí, nepamätá si, čo robila.

Typické znaky spánkovej paralýzy

Podľa čoho môžete usúdiť, že trpíte spánkovú paralýzou?

  • Uvedomujete si, že sa nachádzate v stave medzi bdením a spánkom.
  • V spánku máte často halucinácie a pociťujete veľmi silný strach.
  • Váš mozog síce väčšinou vie, čo je skutočné, ale nevie oddeliť realitu od podvedomia a snov.
  • Neovládate svalstvo, pripadáte si ochrnuto.
  • Nedokážete prehovoriť.
  • Zažívate nočné desy a halucinácie, ktoré sú horšie, než klasické zlé sny a nočné mory.
  • Pociťujete silnú úzkosť a tlak na spánkoch.

Spánková obrna je spôsobovaná uvoľňovaním určitých chemických látok do tela. Toto uvoľňovanie riadi mozog, ktorý tlmí svalové funkcie a zabraňuje tak prípadnému zraneniu pri prežívaní sna.

Čo sa deje pri spánkovej paralýze

Potrebujete viac informácií o priebehu spánkovej paralýzy?

Každý, kto ju zažil, hovorí, že je to úplná živá nočná mora. Telo je ako ochrnuté, ale človek prežíva halucinácie. Tie môžu byť sluchové alebo zrakové, často oboje.

Skúmate svoje nočné mory? Druhy sú rôzne, desivé sú napríklad sny o smrti alebo útoky prízrakov a monštier. Ako dlho trvá taký sen, je veľmi rôzne, záleží na každom jedincovi. Samotná paralýza prebieha tiež u každého inak. Niekto počuje zvláštne strašidelné zvuky, iný má pocit, že je niekým pozorovaný, pociťuje prítomnosť zla a cíti sa bezmocný. Mnohí majú tiež dojem tlaku na hrudníku a obmedzeného dýchania. Prečo sa nám zdajú sny takého charakteru? Tieto stavy môžu mať viac príčin, preto sú sny záujmom mnohých vedcov i bádateľov.

Koho spánková paralýza postihuje

Spánková paralýza môže postihnúť kohokoľvek a môže byť aj nebezpečná, napríklad nočné mory v tehotenstve by mohli mať nepriaznivý vplyv na vývoj plodu, u detí môžu spôsobiť strach zo spánku alebo zaspávania. Záleží na miere desivosti, druhy môr sú naozaj rôzne. Ľudia si často kladú otázku, čo znamená, keď sa mi o niekom zdá, či sen nemôže hroznú realitu predvídať alebo privolať. Sny prebiehajúce v spánkovej paralýze vyvolávajú veľa otázok, ktoré nemožno uspokojivo zodpovedať.

Najčastejšie postihnutí bývajú mladší ľudia, najmä tí, ktorí holdujú alkoholu, skúšajúci rôzne drogy alebo dlhodobo ponocujú. Svoj vplyv má tiež poloha pri spánku, doba zaspávania, psychický stav, vyčerpanie a stres či psychické poruchy.

Aké sú príčiny spánkovej paralýzy

Spánkovú paralýzu aspoň niekedy zažila cca tretina ľudí, len málo z nich ju zažíva opakovane. Príčiny nie sú presne definované, ale jedná sa pravdepodobne o:

  • jedincov, ktorí sú opakovane dlhodobo vystavení stresu
  • sú v stave vyčerpania
  • spia prerušovaným spánkom
  • majú veľmi vysoko podloženú hlavu vankúšom
  • zaspia a spia na chrbte
  • prežívajú lucidné snívanie

Každý z týchto ľudí by uvítal radu, ako sa zbaviť nočných môr. Našťastie je tu aj liečba, avšak najlepšou ochranou je prevencia.

Ako sa lieči spánková paralýza

Vracia sa vám spánková porucha často a opakovane? Potom je čas na návštevu lekára - psychológa alebo psychiatra. Ten preberie s pacientom celú situáciu a príčiny, kvôli ktorým vznikajú nočné mory. Ako sa ich zbaviť - poradia alebo odporučia pomocné prostriedky. Spánková paralýza ako taká nie je nebezpečná, človeka však môžu ohroziť jej dôsledky. Ak sa človek obáva zaspať, môže mať halucinácie z nedostatku spánku. Býva potom podráždený, nesústredený a depresívny.

Dôležité je naučiť sa so spánkovou paralýzou žiť a vedieť, ako sa zachovať aj v priebehu nočnej mory. Dôležité je neprepadnúť panike a nebrániť sa, tým by sa desivý stav ešte zhoršil. Dobré je tiež opakovať si, že to, čo sa deje, nie je skutočnosť. Tým sa človek môže značne upokojiť.

Prevencia niekedy postačí

Ak vás častejšie netrápi spánková paralýza, liečba u odborníka nie je nevyhnutná. Stačí dodržiavať určité pravidlá, ktoré zabránia opakovaniu nočných môr.

Ako sa ich zbaviť?

  • Vyvarujte sa väčších dlhodobých stresov.
  • Chodievajte spať v rovnaký čas.
  • Snažte sa nezaspať v polohe na chrbte.
  • Spite pravidelne a dostatočne dlho - od šiestich do ôsmich hodín.
  • Nemajte v posteli vysoko nastlaté, používajte menšie kvalitné vankúše. Tiež vhodné a príjemné lôžkoviny prispejú ku kvalitnému spánku.
  • Vyberte si pohodlný kvalitný matrac, ktorý vám umožní nerušený spánok. Výberu matraca naozaj venujte čas.
  • Miestnosť, kde spíte, zatemnite a vyvetrajte.
  • Prostredie musí byť tiché a posteľ vhodne umiestnená mimo rušivé vplyvy.
  • Pred spaním nepoužívajte alkohol ani iné omamné látky.
  • Tesne pred spánkom nepoužívajte mobilný telefón.
  • Dbajte na vhodnú stravu, naposledy jedzte najneskôr dve hodiny pred spaním, vyhnite sa ťažším jedlám.

Pomôcť vám môže tiež spolunocľažník, ktorý vás zo zajatia nočných môr dokáže prebudiť. To býva síce ťažké a chvíľu budete zmätení, ale zvyšok spánku už bude pokojný.

Pohľady na spánkovú paralýzu sú rôzne

Spánková paralýza nie je žiadnou novinkou. Ľudia sa ju snaží vysvetľovať najrôznejšími spôsobmi už od dávnych vekov. Bola považovaná za očarovanie, kliatbu, posadnutosť duchmi a podobne. Ako liečba sa používala modlitba, prebúdzanie alebo napríklad zmena miesta spánku.

Ezoterika vidí spánkové halucinácie ako reálne vnemy, zmenu stavu vnímania. Je považovaná za počiatok lucidného snívania a dochádza pri nej k astrálnemu cestovaniu, kedy sa duša počas spánku ocitá na iných miestach. Toto snívanie je vedomé a prebieha za REM spánku.

Zdroj obrázkov: www.pxhere.com



Najnovšie články v kategórii: O spaní

Tipy, ako útulne zariadiť malú spálňu

Tipy, ako útulne zariadiť malú spálňu

Kategória: Čo by vás mohlo zaujímať

Aké farby a aký nábytok zvoliť do malej spálne tak, aby bola stále útulná? Posteľ s úložným priestorom alebo rozkladacia posteľ je do malej spálne to pravé.

Čítať viacej
Orgánové hodiny a biorytmy určujú čas aktivity aj relaxácie

Orgánové hodiny a biorytmy určujú čas aktivity aj relaxácie

Kategória: Čo by vás mohlo zaujímať

Ako fungujú naše jednotlivé orgány podľa hodín? Orgánové hodiny nám ukazujú, kedy sú ktoré orgány aktívne a kedy naopak odpočívajú. Sledujte biorytmus svojho tela.

Čítať viacej

Nedostatok spánku výrazne ovplyvní vaše zdravie

Nedostatok spánku výrazne ovplyvní vaše zdravie

Kategória: O spaní

Dlhodobý nedostatok spánku vedie k zdravotným problémom. Príznaky sú ospalosť, únava, problémy s pamäťou a priberanie. Koľko hodín máme teda spať?

Čítať viacej
Doručenie do 3 dní
u produktov skladom
Produkty na mieru
veľký výber atypických rozmerov
Doprava zadarmo
pre väčšinu produktov
13 kvalitných značiek
Slovenská republika, Česká republika, Nemecko, Taliansko