Lucidné snívanie - dobrodružstvo v spánku, ktoré musíte zažiť

Kategória: Výber matraca


Zaujala vás problematika snov a snívania? Potom vás určite bude zaujímať, čo je to lucidné snívanie. Ide totiž o veľmi zvláštny jav, ktorý umožňuje prežívať vedomé snívanie.

Zatiaľ čo bežné sny nás vťahujú do prostredia, kde nemáme kontrolu nad dianím, lucidné sny nám umožňujú stať sa aktívnymi účastníkmi a tvorcami nového snového sveta. Aká je podstata lucidného snívania, ako ho dosiahnuť a aký je jeho vplyv na psychiku?

Má tiež súvislosť so spánkovou paralýzou? A čo spánková hygiena? Môžu byť nápomocné aj matrace, lôžkoviny a postele, ak chceme pozitívne ovplyvniť kvalitu našich snov? Pokúsme sa spoločne nájsť odpovede.

Obsahžena sníva

Čo je lucidné snívanie

Vedomé snívanie – čo to je? Ide o stav, kedy si spiaca osoba uvedomuje, že sníva, a môže aktívne ovplyvňovať dianie vo sne. Slovo lucidné pochádza z latinčiny, zo slova lucidus, čo znamená jasný alebo svetelný. Vystihuje tak pocit jasnosti a vedomia, ktorý sa objavuje počas týchto snov. Fenomén lucidného snívania bol popísaný už v starovekých textoch, ale až v modernej dobe sa stal predmetom seriózneho vedeckého skúmania.

Lucidné snívanie - ako na to?

Ako vyvolať lucidné snívanie? Existuje niekoľko techník, ktoré môžu zvýšiť pravdepodobnosť výskytu lucidných snov. Pozrime sa na ne podrobnejšie.

  • Kontrolu reality môžete vykonávať jednoducho. Počas dňa pravidelne skúšajte jednoduché testy, ktoré vám pomôžu uvedomiť si, či snívate alebo ste bdelí.
  • Môže ísť napríklad o pokus prestrčiť prsty cez dlaň druhej ruky alebo prečítať text na stránke dvakrát po sebe (vo sne text mizne).
  • Ďalšia metóda je založená na opakovanom uisťovaní sa pred zaspaním, že si budete vedomí, že snívate. Môžete si napríklad niekoľkokrát zopakovať vetu, že pri ďalšom snívaní si uvedomíte, že snívate.
  • Ako sa naučiť lucidné snívanie inými spôsobmi? Napríklad takto, po približne piatich hodinách spánku sa prebuďte na 20-30 minút, potom sa vráťte späť do postele s úmyslom vstúpiť priamo do lucidného sna.
  • Meditácia pred spaním môže pomôcť upokojiť myseľ a zvýšiť vedomie.
  • Vizualizácia konkrétneho snového scenára tiež slúži na dosiahnutie lucidného snívania.

Je samozrejme oveľa viac známych techník, ako na lucidné snívanie, tieto však patria k najpopulárnejším.

Pozitívny vplyv lucidného snívania

Vedomé snívanie otvára dvere do sveta plného najrôznejších zážitkov. Môže pomôcť pri prekonávaní nočných môr. Pokiaľ sa vám zdá zlý sen, môžete ho vedome zmeniť a premeniť ho na príjemný zážitok. V bdelom sne sa medza fantázie nijako neobmedzuje. Vyskúšajte si tak nové aktivity, ktoré by v bdelom stave boli nemožné, a inšpirujte sa aj v bežnom živote.

Vedomé snívanie môže poslúžiť na zlepšenie psychického zdravia, ako nástroj na zvládanie úzkosti, depresie a posttraumatickej stresovej poruchy. Umožňuje tiež ponoriť sa do hlbín vlastnej mysle a lepšie porozumieť svojim emóciám a myšlienkam. Výskumy ukázali, že precvičovanie fyzických zručností v snoch zlepšuje reálne zručnosti, napríklad športové výkony.

Lucidné snívanie a spánková paralýza

žena, ktorá nemôže zaspať

Spánková paralýza je stav, kedy je človek pri zaspávaní alebo prebúdzaní dočasne neschopný pohybu. Tento jav môže pôsobiť hrozivo, ale nie je nebezpečný.

Spánková paralýza často súvisí s REM fázou spánku, kedy dochádza k živým snom. Niekedy býva spojená s lucidným snívaním, pretože zvýšené vedomie počas REM spánku môže viesť k prežitiu tohto stavu. Spánkovú paralýzu niekedy sprevádzajú halucinácie a pocit úzkosti. Aj keď je spánková paralýza nepríjemná, trvá obvykle len niekoľko minút. Pokiaľ ju zažívate, skúste sa sústrediť na hlboké dýchanie a uvoľnenie svalov.

Spánok a lucidné snívanie

Kvalitný spánok je pre dosiahnutie lucidného snívania kľúčový. Dodržujte zásady spánkovej hygieny, predovšetkým pravidelný spánkový režim.

  • Choďte spať a vstávajte každý deň v rovnakom čase, aj cez víkend.
  • Zaistite si v spálni ticho, tmu a chladnú teplotu.
  • Pred spaním nepite kávu a alkohol a nefajčite.
  • Doprajte si relaxačné aktivity, ako je čítanie, kúpeľ alebo meditácia.
  • Nezabudnite na vybavenie spálne. Robustná a pohodlná masívna posteľ, ktorá podporuje správnu polohu tela, je dôležitá pre kvalitný spánok. Uistite sa, že vaša posteľ nevŕzga a poskytuje dostatok priestoru pre pohyb.
  • Investujte do kvalitného matraca, ktorý poskytuje dostatočnú oporu a komfort a ktorý zodpovedá vášmu telu a spánkovým potrebám. Pamäťová pena, latex alebo matrac zo studenej peny môžu poskytovať optimálny komfort.
  • Kvalitné vankúše a prikrývky, ktoré regulujú teplotu a zaručujú pohodlie, sú kľúčové pre pokojný spánok. Vyberte si také materiály, ktoré sú priedušné a hypoalergénne.
  • Elektronické zariadenia vypínajte aspoň hodinu pred spaním.

Výber správneho matraca a lôžkovín môže mať významný vplyv na kvalitu vášho spánku a následne aj na schopnosť lucidného snívania.



Najnovšie články v kategórii: Výber matraca

Tvrdý matrac nie je vhodný pre každého

Tvrdý matrac nie je vhodný pre každého

Kategória: Výber matraca

Kvalitný spánok je zárukou úspešného dňa. Čo všetko spánok ovplyvňuje a čo môžete urobiť, aby ste v spánku skutočne načerpali potrebné množstvo síl?
Čítať viacej
Prečo si vybrať taštičkový matrac?

Prečo si vybrať taštičkový matrac?

Kategória: Výber matraca

Aký je rozdiel medzi pružinovým a taštičkovým matracom a pre koho sú taštičkové matrace najvhodnejšie?
Čítať viacej

Výber vankúša je pre kvalitný spánok dôležitý

Výber vankúša je pre kvalitný spánok dôležitý

Kategória: Výber matraca

Pri výbere vhodného vankúša by ste mali zohľadniť niekoľko aspektov. Polohu, v ktorej najčastejšie spíte, veľkosť, tvar vankúša a prípadné zdravotné problémy.

Čítať viacej
Doručenie do 3 dní
u produktov z nášho vlastného skladu
Produkty na mieru
veľký výber atypických rozmerov
Doprava zadarmo
u vybraných produktov
21 kvalitných značiek
Slovenská republika, Česká republika, Nemecko, Taliansko